Logo maasenwaalkanter.nl


Vlnr: Haiko Peters, Martin de Bruin, Jeroen Nicolasen en Willy Hagen. (Foto: Hanneke Hoefnagel)
Vlnr: Haiko Peters, Martin de Bruin, Jeroen Nicolasen en Willy Hagen. (Foto: Hanneke Hoefnagel) (Foto: )

Wijkagenten West Maas en Waal

West Maas en Waal - De gemeente West Maas en Waal heeft een politiekorps dat bestaat uit drie wijkagenten en één operationeel expert. Dat team is onlangs opnieuw samengesteld. "Ik ken de wijk en zij kennen mij."

West Maas en Waal - De drie wijkagenten zijn Willy Hagen (57), Martin de Bruin (65) en Jeroen Nicolasen (40). Zij worden ondersteund door operationeel expert Haiko Peters (41).

Hagen is wijkagent in de dorpen Altforst, Appeltern en Maasbommel. De Bruin is het aanspreekpunt voor Dreumel, Wamel en Alphen en Nicolasen is werkzaam in Boven-Leeuwen en Beneden-Leeuwen.

Wisseling

Elke zes tot acht jaar vindt er een wisseling plaats van het werkgebied. De Bruin legt uit: "Het is fijn dat je na enkele jaren je werkgebied kent en zeker ook de mensen die daar wonen. Nadeel is wel dat je ook kwetsbaarder kan worden. Ik ken de wijk, maar zij kennen ook mij. Het is altijd belangrijk om objectief te blijven en te handelen vanuit de juiste houding."

Hagen vult aan: "Aan de ene kant is het jammer om je vertrouwde gebied te moeten verlaten. Vooral als je de mensen beter begint te leren kennen. Je hebt dan een snellere toegang om tot de kern te komen. Maar een nieuwe agent is ook weer nieuwe input. Het verhaal kent twee kanten."

Hagen is sinds twee jaar wijkagent in zijn werkgebied, Peters pas enkele weken, De Bruin vier jaar en Nicolasen zo'n zes maanden.

De wijkagenten komen in aanraking met allerlei zaken waaronder conflicten, jeugdproblemen en huiselijk geweld. Als de casussen overschrijdend worden, wordt Peters erbij betrokken. Peters heeft direct contact met de burgemeester en het gemeentelijk apparaat: "Als de casussen te groot en complexer worden, zijn de beslissingen ook groter en de keuzes vaak moeilijker. Door het directe contact met de gemeente, kan er samen directer aangepakt worden en beter geanticipeerd worden op de casus, zodat de collega's op straat de juiste handelingen kunnen verrichten."

Het werk van de wijkagent is in de loop van de tijd flink veranderd. Nicolasen: "Voorheen waren we bezig met geluidsoverlast, parkeerboete en burenruzie. Daarin is niet veel veranderd maar we geven wel een andere invulling aan ons werk. Daar komt bij, burgers weten ons snel te vinden. Ligt er een tegel los, belt men de politie. Ligt er een boom op de weg, belt men de politie. Is er een oudere mevrouw verward, belt men de politie. Wij worden vaak benaderd maar sommige zaken horen niet op óns bordje."

De Bruin: "Wij signaleren en verwijzen door. Wij kunnen wel zelf die tak op de weg weghalen maar dan streven we ons doel voorbij. Het probleem moet bij de juiste instantie neergelegd worden. Voor mensen moet duidelijk zijn waar ze naar toe kunnen met welk probleem. Hierin heeft de wijkagent een belangrijke rol."

(Tekst: Hanneke Hoefnagel)

Meer berichten